Mida tähendab vanemate lahkuminek lastele tegelikult?

Terapeudina näen pea iga päev  lapsi, kes seisavad silmitsi vanemate lahkuminekust tingitud suurte muutustega. Kuigi vanemate jaoks võib lahkuminek tähendada uut algust, on see lapse elus alati sügav kriis ja kaotus, mis mõjutab tema turvalisust ja usaldust ümbritseva maailma vastu.

Mõistmaks, kuidas laps lahkuminekut kogeb ja millist tuge ta vajab, on oluline eristada kriisi, kaotuse ja leina mõisteid.

Kriis

Kriis on olukord, kus inimese tavapärased toimetulekumehhanismid lakkavad töötamast ja olukorraga toimetulekuks on vaja uusi oskusi või abi. Vanemate lahkuminek on lastele valdavalt kas kuhjunud stressi või traumaatiline kriis.

Kaotus

Kaotus on reaalne sündmus, mille tagajärjeks on mingi olulise asja või suhte lõppemine.

 Lein

Lein on normaalne psüühiline reaktsioon kaotusele. See on emotsionaalne vastus, mis sisaldab kurbust, meeleheidet, viha, igatsust ja hirmu. See on pikemaajaline ja loomulik protsess.

Psüühiline trauma

Elujuhtumid, mis jäävad tavakogemusest väljapoole. Tavalised toimetulekumehhanismid lakkavad töötamast. Turvalisusetaju on rängalt kannatada saanud. Trauma puhul võivad tunded blokeeruda – parem on mitte tunda ja mitte mõelda.

Mõistmata ja unustatud lein: Lapsed leinajatena

Iga kriisiga kaasneb muutus. Kui pingeid või üleelamisi ei töötata läbi ning laps jääb üksi ja ilma eakohase toetuseta, võib see viia raskusteni edasises arengus. Edukalt läbitud kriis tugevdab aga isiksust ja viib lapse uuele arenguetapile.

Laste lein erineb täiskasvanu omast, sest:

Miks on lapsed sageli “unustatud leinajad”?

Leinamisprotsessi osad ja müüdid

Leina 4 aspekti (Miks ja kuidas lein tekib):

  1. Sisu: Tegelik sündmus, mis juhtus (vanemate lahkuminek).
  2. Tähendus: Need erilised, sageli teadvustamata tunded, mida sündmus äratab (häbi, süü, hirm).
  3. Isiksus: Lapse arengutase, temperament ja reageerimisviis.
  4. Toetus: Lähedaste ja oluliste inimeste olemasolu.

Leina 4 etappi (Kuidas lein kulgeb – modifitseeritud Küber-Rossi mudel):

  1. Eitamine või šokk: “See ei ole võimalik, nad lepivad kindlasti ära.”
  2. Reageerimine: Kurbus ja igatsus, pettumine ja viha, kaos ja meeleheide, süüdistused, hirmud.
  3. Läbitöötamine: Juhtunuga leppimine, toimunu mõistmine ja integreerimine.
  4. Ümberorienteerumine: Kohanemine, edasiste plaanide tegemine, uue elukorralduse omaksvõtmine.

Leina 4 ülesannet (Mida laps peab leinas tegema):

  1. Mõista ja katsuda aru saada, et kaotus on tõsiasi.
  2. Tunda ära ja väljendada juhtunuga seotud tundeid ja reaktsioone.
  3. Kohaneda eluga ilma lahkunud isikuta, taluda tühjust, meenutada.
  4. Leida uus suhe lahkunu ja enda vahele ning õppida elu edasi elama.

Neli levinud müüti lapse leina kohta

Müüt Tegelikkus ( tähendus  lapsevanemale)
Müüt 1: Lapsed ei leina. Lapsed leinavad “jupi kaupa”. Kurbus vaheldub rõõmuga mitu korda päevas. Lein tuleb tagasi laste arenedes. Lapsed ei oska tunnetele nime anda ega neist rääkida.
Müüt 2: Lapsed ei puutu kokku kaotusvaluga. Lapsed puutuvad leinaga kokku igapäevaelus: koolis (hinded, suhted), trennis (võistlussituatsioonid), kodus (kontrolli, turvalisuse, muutunud peresuhete kaotus).
Müüt 3: Lapsepõlv on kõige õnnelikum aeg. Lapse elus on pidev arengu ja muutuse staadium. Peaaegu iga eluvaldkond on kontrollitud asjaolude poolt, mis on lapse mõjusfäärist väljas. Lahkuminek on nende sündmuste ehedaks näiteks.
Müüt 4: Laps ei saa juhtunust aru, laps unustab. Laps, eriti väikelaps, ei oska oma tunnetele nime anda. Lapse leinale ei jäeta tihti ruumi täiskasvanute kõrval, kuid ta ei unusta.

 

Mida laps vajab, et end hästi tunda?

Lahkuminekule järgneb sageli laste elus mitu muudatust. Kindlustunne on kadunud. Laste meeleolu vaheldub, nad muutuvad tundlikuks ja kergesti ärrituvaks. Sageli ei räägita lastega toimuvast ja tühimikud täidavad nad oma fantaasiatega. Lastel võivad esineda tugevad tunded, mis neid hirmutavad.

Need on äärmiselt olulised tegevused, millega vanemad saavad last toetada:

  1. Järjepidevus ja rutiin:
    • Mida noorem laps, seda olulisem on endise elurütmi ja rutiini säilitamine igapäeva tegemistes.
    • Tehke nii vähe muudatusi kui võimalik ja ainult siis, kui need on vältimatud.
    • Kiiresti tuleb tagasi minna kooli, lasteaeda ja muude harjumuspäraste tegevuste juurde.
  2. Selgus ja informatsioon:
    • Laps tahab aru saada, mis temaga ja tema ümber toimub.
    • Haara laps kaasa. Anna talle eakohast selgitust ja informatsiooni nii palju kui võimalik.
    • Avatud emotsionaalne kontakt on väga oluline. Aita lapsel leida sõnu oma tunnetele.
  3. Iseenda mõistmine ja normaliseerimine:
    • Aita lapsel aru saada: “Mis minuga toimub? Kas ma lähen hulluks? Kas see jääbki nüüd nii?”
    • Selgita, et see, mis temaga toimub (viha, kurbus, ärevus), on normaalne selles mittenormaalses olukorras. Laps ei ole üksi ega “katki”.
  4. Võimalus end väljendada: julgusta tunnete väljendamist erineval viisil: joonistamine, sportimine, muusika, päeviku pidamine ja eelkõige rääkimine.

Praktilised näpunäited: Kuidas lapsele lahkuminekust teatada?

Vestlus vanemate lahkuminekust peab olema läbimõeldud ja lapse vanusele vastav. See on hetk, mis jääb lapse mällu – püüdke muuta see võimalikult turvaliseks ja ausaks.

  1. Planeerimine ja ettevalmistus
  1. Sõnumi edastamine
  1. Vastake lapse küsimustele ja hirmudele
  1. Järgmise elukorralduse tutvustamine

Eakohased näited vestluseks

Vanusegrupp Vestluse fookus Näide fraasidest
Eelkooliealine (3–6 a) Turvalisus ja rutiin “Emme/Issi kolib nüüd uude koju, aga sa näed meid mõlemat väga tihti. Su voodi ja lemmiklelu on turvaliselt sinuga.”
Algkooliealine (7–12 a) Süütunde puudumine ja praktilised asjad See ei ole sinu süü. Me oleme koostanud plaani, kus sa elad, et sa saaksid jätkata oma kooli, trenni ja sõpradega.”
Nooruk (13+ a) Austus ja iseseisvus “Me oleme otsustanud minna lahku, et olla õnnelikumad täiskasvanud. Me tahame sinuga koos läbi rääkida, kuidas uus elukorraldus sinu graafikutega kõige paremini sobib. Me ei palu sul poolt valida.

Kokkuvõtteks – Kontroll ja turvalisus

    • Julgusta tunnete ja mõtete väljendamist erineval viisil:
      • Joonistamine, muinasjutud, rituaalid.
      • Sportimine, tantsimine, muusika kuulamine.
      • Päeviku pidamine. Rääkimine.

Vanemate lahkuminek on valus protsess, mis nõuab aega ja kannatlikkust. Iga vanem saab oma last toetada olles ise stabiilne ja luues lapsele turvalise keskkonna, kus tema tunded on lubatud ja mõistetud. Ärge kartke paluda abi terapeudilt või nõustajalt, kui tunnete, et lapse (või enda) üleelamised muutuvad liiga koormavaks.

Lugemissoovitused lahkumineku ja leinaga toimetulekuks

  1. Abiks lapsevanemale ja spetsialistile (Teooria ja praktika)

Need raamatud pakuvad vanematele sügavamat mõistmist ja konkreetseid tegevusjuhiseid, kuidas lahkumineku protsessi laste jaoks võimalikult säästlikult juhtida.

  1. Lasteraamatud leinast ja tunnetest (Eakohane käsitlus)

Lasteraamatud pakuvad lapsele turvalise keskkonna, et mõista suuri tundeid, olukordi ja leida neile nimi.

III. Laiem teema (Suhted ja emotsioonid)

 

Ene Raudla, kliiniline psühholoog-psühhoterapeut

03.12.2025