Kui lapsel on probleem, siis järelikult ei ole tal piisavalt oskusi kujunenud. Oskuste õpe on laste probleemide lahendamise meetod, mis tugineb lahenduskesksele teraapiale. Meetodi eesmärgiks on rikastada lapsevanemate, õpetajate sekkumisvõtteid väljakutsuvale, ebakohasele käitumisele reageerimiseks ning toetada laste, õpetajate ja vanemate omavahelist koostööd.
Loe edasi..
Meetodi keskne idee käsitleb suurt hulka laste probleeme puuduvate oskustena, mida on võimalik õppida või täiendada. Teisisõnu – lastel ei ole probleeme, vaid neil puuduvad oskused. 15-sammuline sekkumistehnika pakub konkreetseid lahendusi lapsest hoolivale täiskasvanule selle kohta, kuidas täiendada käitumismustrit uute oskustega. Meetod on sobilik lastele vanuses 3–12.
Oskuste õpe on lastele mõeldud probleemide lahendamise meetod, mille aluseks on lahenduskeskse lühiteraapia põhimõtted. Oskuste õppe abil omandavad lapsed oskusi, et toime tulla ja lahendada mitmesuguseid psüühilisi ja sotsiaalseid probleeme, olles toetatud
pere, sõprade ja teiste lähedaste poolt. Meetodi on välja töötanud Soome psühhiaater Ben Furman ja sotsiaalpsühholoog Tapani Ahola koos Keula lasteaed-algkooli eripedagoogide Sirpa Birni ja Tuija Teräväga.
Oskuste õppe keskne idee käsitleb suurt osa laste probleemidest oskustena, mida on võimalik õppida või täiendada. Teisisõnu – lastel ei ole õigupoolest probleeme, vaid on oskused, mida nad ei ole veel ära õppinud. Probleemid on puudulikult arenenud oskused. Oskuste õppes algab laste probleemide lahendamine sellest, et need sõnastatakse ümber oskusteks. Enne lapse poole pöördumist peavad täiskasvanud omavahel otsustama, mis on see oskus või võimekus, mille laps peaks probleemi ületamiseks omandama. Alles seejärel tehakse lapsele ettepanek ning lepitakse õpitavas oskuses kokku. Oskuste õppes muutub õppimine lapse jaoks toredaks ja
rahuldustpakkuvaks kogemuseks.
Oskuste õppes ei süüdistata laste probleemides vanemaid. Vastupidi, vanematele pakutakse võimalust programmis ja õppimise protsessis aktiivselt osaleda. Vanemad on kaasatud arutellu, kus selgitatakse välja, millise oskuse õppimisest võiks lapsel kõige enam kasu olla. Vanemad aitavad lapsel näha seda kasu, mis selle või teise oskuse omandamine kaasa toob ja pakuvad läbi kogu õppimise protsessi oma armastavat toetust. Kõik lapsele lähedalseisvad inimesed saavad igaüks omal viisil last tema probleemide lahendamisel toetada ja aidata. Selle käsiraamatu abiga saavad spetsialistid ja vanemad hõlpsasti õppida selgeks Oskuste õppe põhitõed, et neid lastega koos ellu rakendada.